Perkembangan teknologi
maklumat yang melanda dunia alaf
21 telah
menimbulkan reaksi positif, negatif, dan sebahagian golongan tidak
mengambil tahu langsung seolaholah tiada apa yang berlaku. Kesemua sikap dan
tindak balas ini adalah bergantung kepada latar belakang dan suasana masyarakat
penerima. Masyarakat prihatin yang diterajui
oleh pemimpin inovatif menyambut ledakan teknologi ini sebagai suatu pemangkin
bagi membina kemenjadian kendiri ke
arah menjana kemajuan negara supaya
lebih produktif.
Fenomena sedemikian turut berlaku di
alam pendidikan yang merangkumi pelbagai
peringkat persekolahan dan institusi pengajian setempat, nasional, serantau dan
antarabangsa. Keadaan ini turut mewarnai
keterampilan guru-guru sejarah yang sentiasa dilanda cabaran, persepsi
pesimistik, di samping pengharapan patriotisme luhur pemimpin bangsawan. Percanggahan dimensi
dan pengharapan ini memerlukan guru-guru Sejarah suatu suntikan motivasi jati
diri untuk merentasi segala cabaran dalam meneruskan tanggung jawab
melaksanakan pengajaran dan pembelajaran lebih menarik, bertenaga, produktif
dan efektif.
Sehubungan dengan ini, para profesional
dan penyelidik pendidikan menyarankan supaya dilakukan perubahan dalam
pengajaran dan pembelajaran Sejarah dengan menggunakan pelbagai sumber teknologi berasaskan multimedia. Penggunaan multimedia
akan menjadikan pengajaran menarik, kefahaman meningkat dan penyertaan
menyeluruh. Tumpuan terhadap perisian
multimedia seperti bunyi, grafik, rajah, animasi dan gambar berwarna-warni
dapat meningkatkan pencapaian kognitif, psikomotor, minat dan perilaku pelajar.
Sebahagian perisian kurikulum boleh dimiliki dan disiar-semula demi mengukuhkan
kefahaman dan meningkatkan prestasi lebih tinggi. Kecanggihan ini memudahkan guru untuk
mencapai objektif pengajaran di samping merealisasikan objektif pembelajaran
seperti dirancang.
No comments:
Post a Comment